Ce este stresul?

Pentru multi oameni, stresul este o trasatura majora a vietii de zi cu zi. Cu totii stim ca experienta stresului prelungit este neplacuta si rea pentru sanatatea noastra, dar poate fi dificil sa se reduca stresul, in timp ce inca se implica pe deplin in lumea moderna.

Impactul sau este atat de dramatic incat, potrivit Executivului pentru Sanatate si Securitate, stresul a reprezentat 37% din toate cazurile de imbolnavire din munca si 45% din totalul zilelor lucratoare pierdute in Marea Britanie in 2016. Pentru a combate efectele stresului, trebuie mai intai sa intelegem cum functioneaza stresul si de ce este rau pentru noi.

Ce este stresul?
Stresul este o parte naturala a fiziologiei noastre care, in doze mici, este complet inofensiva sau chiar benefica. Am evoluat odata cu raspunsul la stres, pentru a ne proteja de pericole si pentru a ne motiva sa facem lucrurile care ne-au ajutat sa supravietuim. De exemplu, daca suntem plonjati in apa rece, creierul nostru reactioneaza eliberand hormoni de stres care cresc temporar glucoza din sangele nostru, maresc rata cardiaca si cresc tensiunea arteriala. Toate acestea ne dau energia pe termen scurt si simtul urgentei necesare pentru a inota pentru siguranta.

Cu toate acestea, in lumea moderna, acest raspuns la stres este declansat de o regularitate nesanatoasa. Mai degraba decat sa ne ajute sa ne indepartam de pradatori si sa disparam in mod natural in timpul unei perioade lungi de odihna, suntem blocati intr-o stare constanta de „zbor sau lupta”. Alarmele care suna inainte de a fi pregatite sa ne trezim, sa ne grabim pe naveta, termenele de la locul de munca, sa ne luam cina pe masa, sa nu dormim noaptea – toate acestea tin sistemele noastre inundate de hormoni de stres si creierul nostru intr-o stare de agitatie constanta.